Adlibris

https://www.adlibris.com/fi

torstai 4. toukokuuta 2017

Lapsuuteni suloiset paperinuket

Tällä sivulla tarkoitukseni on esitellä joitain paperinukkeja, mitä itselläni on pienenä ollut. Olen iloinen, että olen onnistunut hankkimaan seuraavat suloiset pahviset paperinuket; Putte- vauvan, Heidin sekä Marian.

Putte vauva

Heidi 

 Maria


Onnistuin vihdoin hankkimaan tämän ihanan Prinsessa Ruususen. Paperinukke on paksua pahvia ja se on isokokoinen. Olen ajatellut vielä etsiä sellaista paperinukkea, joka ei ole repeytynyt kasvoista. Mutta iloitsen tosi paljon tästäkin! :)
 

Tämän hankkimani Prinsessa Ruususen iän saa suoraan selville, sillä paperinuken valkoisessa jalkojen tuessa on roomalaisilla numeroilla vuosi 1957 sekä Walt Disney Productions. Tämä edellyttää  tietenkin sitä, että myöhempiin painoksiin ei ole jätetty alkuperäistä vuotta. Ajattelisin, että itselläni on ollut sellainen versio Ruususesta, jossa on ollut jalkatuen kohdalla kiila, lovi, josta on paperinuken voinut laittaa seisomaan. Lisäksi siinä on omanlaisensa logo, leima. Muuten siis täysin samanlainen.

Ja sivulla jossa on Ruususen vaaleansinivalkoinen juhlapuku, vasemmassa alareunassa lukee, että ainakin vaatteet ovat painetut Ruotsissa Helsingborgissa LITOgrafiska AB:ssä. Onko tämä LITOgrafiska AB sitten sama kuin "pelkkä" Lito, sitä en tiedä.




Tälläinen mulla oli pienenä. Ihana oli saada tämä ihan kokonaisena arkkina! :) 
En ollut muistanutkaan, että mulla oli tämä. Paperinukkekeräily on iloisia yllätyksiä täynnä! :) 


Iben Clanten Bibi paperinukkehuoneineen ja pikkusiskoineen. Tästä on lapsuusmuisto, että leikin tällä keittiössä valkoiseksi maalatun pirtinpöydän penkin äärellä.


Tällaiset isot kaksospaperinuket mulla oli myös pienenä. Olen lähes varma, että ne olivat juuri nämä. Näillä ei valitettavasti ole vielä yhtään vaatetta.


Itselläni on vahva muistikuva, että olisin saanut ukilta pienenä tälläisen samanlaisen paperinuken.


Tämä paperinukke on ollut aikoinaan muropakettissa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Paperinukkejen säilytystä vol 2

Olen kerännyt paperinukkeja yli 10 vuotta. Paperinukkeja onkin ehtinyt kertymään melkolailla paljon, joten on ihan paikallaan näyttää, missä...